Tänään 3. toukokuuta vietetään kansainvälistä lehdistövapauden päivää, jolloin kunnioitetaan lehdistövapauden vuoksi tehtyjä uhrauksia ja muistutetaan maailman hallituksia heidän velvollisuudestaan kunnioittaa ja ylläpitää sananvapautta.

Lehdistövapaus ja sananvapaus ovat todella tärkeitä asioita demokraattisessa yhteiskunnassa, jossa jokaisella meistä pitää olla oikeus sanoa mielipiteemme. Sitä ei tule rajoittaa tai kahlita kenenkään toimesta, jotta asioiden tarkastelu onnistuu niin sanotusti jokaiselta kantilta. Tämän vapauden myötä meille tulee myös vastuu. Vastuu, joka on niin lehdistöllä kuin jokaisella meistä siitä, kuinka tätä vapautta käyttää ja mitä asioita sen myötä sanoo tai kirjoittaa.

Tämän vastuun kantaminen on erittäin tärkeää jokaiselle, joka tätä vapautta käyttää. Sosiaalisen median aikakautena sananvapaus on noussut meille jokaiselle merkittäväksi, mutta monesti tuntuu unohtuvan vastuun kantaminen sananvapaudesta. Sananvapautta voidaan käyttää väärin esimerkiksi julkaisemalla tietoisesti väärää tietoa ja loukata tai peräti hyökätä verbaalisesti toisen yksilön kimppuun. Sananvapaus ei anna meistä kenellekään oikeutta käyttäytyä Suomen lain vastaisesti, epäasiallisesti, hyökkäävästi tai silmittömästi toisia mustamaalaten.

Lähestyvät kuntavaalit ovat herättäneet paljon keskustelua ja tunteita ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa, jossa liian usein sananvapauden varjolla voidaan tehdä niin sanotusti mitä vain. En missään tapauksessa halua tai ole millään tavalla rajoittamassa meidän kenenkään oikeutta ilmaista itseämme. Peräänkuulutan sitä, että sananvapauden nimissä ei hyökätä toista kohden, käytetä sitä kansankiihottamiseen, rasismiin ja niin edelleen.

Me olemme todella hyvässä asemassa ja tilanteessa, jossa lehdistö- ja sananvapautta ei rajoiteta. Siksi peräänkuulutankin meiltä jokaiselta sitä vastuuta sananvapauteen. Käyttäkäämme ja nauttikaamme tätä oikeutta, joka ei ole itsestäänselvyys mutta kantakaamme samalla sen tuoma vastuu suoraselkäisesti.

Jani Tilli, kuntavaaliehdokas