Kouvolan uusi kaupunginvaltuusto kokoontui ensimmäiseen kokoukseensa maanantaina 16.8. Valtuuston kokouksessa aloittivat valtuustokauden myös vihreät valtuutetut Jenni Aikio, Sari Hyytiäinen, Iida Pilli-Sihvola ja Kaisa Spies. Meillä on neljä valtuutettua, mutta kahdeksanhenkinen valtuustoryhmä, kun siihen tuovat osaamistaan lautakuntien jäsenet Erkka Koskinen, Karolina Eklund-Vuorela, Taina Talvala ja Jussi Jokivaara.

Valtuustokauden ensimmäinen kokous on aina seremoniallinen ja vähän jännittävä. Valtuustosalissa valtuutetut ovat pukeutuneet normaalia juhlavammin. Tavataan uusia ihmisiä, ihmetellään ääniharavia ja kaivataan heitä, jotka luopuivat vapaaehtoisesti tai joita ei valittu. Ensimmäisen kokouksen tunnelma on aina ollut hyvä. Maanantain kokouksessa kaikki oli toisin, kun lymyilimme kukin omilla koneillamme.

Koska valtuutetut edustavat moninaisia kouvolalaisia, on kokemukset Teamsin käytöstä toisilla hyvät, toiset tarvitsivat harjoitusta. Kokousta treenattiin yhdessä kerran. Harjoiteltiin kameran ja mikin käyttöä. Annettiin tiukat ohjeet: kamera ja mikki päällä kun puhut, muuten kiinni. Puheenvuorot pyydetään kirjoittamalla chattiin pvp. Käsien nostamisia ei huomioida, koska ne sekoittavat puheenjohtajaa, kun kokouksessa on 59 osallistujaa ja virkamiespoppoo päälle.

Ensimmäisen valtuuston kokouksen avaa iältään vanhin valtuutettu. Maanantaina kunniatehtävän sai perussuomalaisten Aimo Rautiainen. Hän johti puhetta kunnes tultiin pykälään, jossa valittiin valtuuston uusi puheenjohtaja. Tämän jälkeen puikkoihin astui vastavalittu kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Paula Werning. Hän piti ensimmäisen puheensa, jossa totesi hoitavansa homman napakasti, mutta lempeästi minkäänlaista häirintää hyväksymättä.

Tämän jälkeen valittiin jäsenet kaupunginhallitukseen, lautakuntiin, Kymsoten yhtymävaltuustoon, sekä maakuntavaltuustoon. Puolueet olivat keskenään neuvotelleet paikat kesän aikana. Sovittiin siis kuinka monta paikkaa eri lautakuntiin kukin saa ja ovatko nuo paikat mies- vai naispaikkoja. Jokaisessa toimielimessä on lain mukaan oltava vähintään 40% eri sukupuolta. Kun puolueet olivat keskenään sopineet paikkajaon, he täyttivät omille paikoilleen henkilöt ja nimet ilmoitettiin kaupungin kirjaamoon.

Valtuuston kokous hyväksyi neuvottelutuloksen ja puolueiden esitykset lautakuntiin ja maakunnallisiin toimielimiin eikä henkilöistä keskusteltu. Puolueiden välillä on vallinnut perinteisesti vahva herrasmiessopimus, jonka mukaan toisen puolueen esittämiä henkilöitä ei kiistetä. Tämä päti nytkin.

On vaikea sanoa, millaista alkua tulevalle valtuustokaudelle tämä kokous lupaa. Kaikki meni päällisin puolin siististi ja hyvässä yhteisymmärryksessä, mutta sen takana ovat vahva neuvotteluperinne. Ehkä uuden valtuuston kyvyn vaikeisiin päätöksiin ja yhteisymmärryksen näkeekin vasta syksymmällä kun aletaan valmistella tulevan vuoden talousarviota. Silloin punnitaan, millainen valtuusto meillä tällä kaudella on.

Valtuuston kokouksia voi seurata Kouvolan kaupungin sivuilta ”Valtuusto verkossa” –kohdasta.

Kirjoittaja: Kaisa Spies, Kouvolan Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja