Pian käydään taas tärkeät vaalit – europarlamenttivaalien aika on kesäkuussa. Äänestämällä valitaan Suomen edustajat Euroopan parlamenttiin seuraaviksi viideksi vuodeksi.

Oman vaikutuksensa vaalien merkitykseen tuo niin ilmastokriisi ja luontokato kuin myös nykyinen turvallisuustilanne ja kysymys Euroopan yhtenäisyydestä. Tähän ovat takuulla kiinnostuneita vaikuttamaan myös EU:n ulkopuoliset tahot.

Parlamentilla on myös iso vaikutus siihen, millaista EU-politiikkaa ja EU-lainsäädäntöä Suomessa toimeenpannaan. Saman toteaa kuntien osalta myös Kouvolan kaupunki sivuillaan 15.5.2024 julkaistussa artikkelissa “EU-vaalit käsillä – suuri vaikutus kuntiin”.

Siksi onkin irvokasta, että Kouvolan kaupunginhallitus on 3.4.2024 päättänyt kaupungin olevan asettamatta vaalimainostelineitä tämän vuoden europarlamenttivaaleissa. Telineiden sijaan tarjolla on maksullisia mainospaikkoja sekä vapaan vaalimainonnan kohteena olevia katuja. Näistä jälkimmäisiä ei kuitenkaan esimerkiksi Valkealasta ole ilmoitettu ollenkaan.

Mielestäni päätös vahingoittaa demokratian toteutumista eurovaaleissa! Vaalimainontatelineet mahdollistaisivat yhtäläisen näkyvyyden kaikille puolueille ympäri kaupungin. Nyt ehdokkaiden näkyvyys on riippuvainen kunkin puolueen paikallisesti käytettävissä olevista inhimillisistä ja taloudellisista resursseista.

Koko Suomen äänestysprosentti oli Ylen vaalikoneen mukaan edellisissä EU-vaaleissa  42,7 % ja Kouvolassa ainoastaan 35,2 %. Toivottavasti vaalimainosten epätasaisempi näkyvyys ei vaikuta sopivien ehdokkaiden löytymiseen, ja siten myös äänestysprosenttiin edelleen laskevasti.

Reeta Lind (vihr.)

Kirjoitus on julkaistu alunperin 20.5.2024 Kouvolan Sanomien mielipidepalstalla.