Arvoisa valtuuston puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, viranhaltijat ja kokousta seuraava yleisö

Vihreiden valtuustoryhmä kiittää tarkasta ja selkeästä henkilöstökertomuksesta sen laatijoita. Kertomus antaa Kouvolan kaupungista kuvan, että meillä halutaan huolehtia hyvin henkilöstön hyvinvoinnista, työkyvystä, osaamisesta sekä pyritään kehittämään rekrytointiprosesseja ja luomaan Kouvolan kaupungista kiinnostava kohde työnhakijoille – markkinointiin on panostettu ja sen vaikutuksia on arvioitu. Nämä ovat erittäin tärkeitä asioita.

Henkilöstökertomus osoittaa, että eläköityminen ja vakanssien täyttämättä jättäminen on hyödynnetty kaupungissamme hyvin tehokkaasti: 23 % eläkkeelle jääneiden viroista jätettiin täyttämättä ja muista syistä vapautuneista 10 %, siis kaikkiaan 33 %. Tämä on iso prosenttiosuus ja tehokas säästökeino. Henkilöstökertomuksessa kuitenkin todetaan, että  rajat eläköitymisen hyödyntämisessä ovat tulleet vastaan: enempää virkoja ei voida jättää täyttämättä, ellei palveluverkkoon tai palvelujen tuottamistapoihin tehdä muutoksia. Tämä on vihreiden ryhmän mielestä nyt erittäin tärkeää huomata: töidenkin pitää vähentyä, jos henkilöstöä on vähemmän. Muuten seurauksena on työuupumusta, siirtymistä toiselle työnantajalle ja työn laadun heikkenemistä. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tila on tällä hetkellä hyvinvointikertomuksenkin mukaan huolestuttava. On aivan olennaista, että meillä on tarpeellinen määrä opettajia, varhaiskasvattajia ja ohjaajia tukemassa perheitä. Tämä on muistettava säästötoimia tehtäessä.

Henkilöstökertomuksessa todetaan, että tulevaisuudessa pätevän työvoiman saaminen on haastavaa väestön ikääntymisen ja eläköitymisen kiihtyessä. On siis aivan olennaista kehittää markkinointia ja rekrytointia, kuten nytkin on tehty. Yhtä tärkeää on pitää kiinni nykyisistä työntekijöistä. Työtyytyväisyys ja -hyvinvointi ovat tässä avainasemassa. Työsuhde-etujen kehittämistä kannattaa tarkastella huolellisesti. Olemmeko tässä kilpailukykyisiä muihin kuntatyönantajiin nähden? Voisimmeko palata uudelleen esimerkiksi mahdollisuuteen hankkia työsuhdepolkupyöriä, joista valtuustoryhmämme jätti noin vuosi sitten aloitteen? Ne ovat käytössä nykyisin varsin monilla kuntatyönantajilla. Työmatkapyöräily on erinomaista kuntoilua ja siis työhyvinvointia kohentavaa.

Puheenvuoron piti Sari Hyytiäinen Kouvolan kaupunginvaltuuston kokouksessa 10.6.2024.